Powietrze i woda – projekty edukacyjne w klasach 7 i 8

Powietrze i woda – projekty edukacyjne w klasach 7 i 8

W kwietniu uczniowie klas 7 i 8 naszej szkoły uczestniczyli w interdyscyplinarnych projektach edukacyjnych, których głównym celem było pogłębienie wiedzy na temat dwóch kluczowych zasobów naturalnych: wody i powietrza.

Były to projekty, w których każdy zespół musiał uwzględnić zagadnienia z czterech przedmiotów:  biologii, chemii, fizyki i geografii. Taka forma pracy wymagała od uczniów szerokiej wiedzy oraz umiejętności łączenia informacji z różnych dziedzin nauki, co stanowiło szczególne wyzwanie, ale też cenną okazję do rozwijania kompetencji analitycznych i umiejętności pracy w grupie.

Tematem przewodnim projektu dla klas siódmych była „Woda jako kluczowy element życia i jej znaczenie w różnych dziedzinach nauki”. Uczniowie pracując w grupach, analizowali między innymi:

  • dostępność czystej wody pitnej,
  • metody jej oczyszczania,
  • znaczenie wody dla życia biologicznego i gospodarki,
  • obieg wody w przyrodzie,
  • skutki powodzi, susz i zanieczyszczeń wodnych.

Zwieńczeniem pracy był film edukacyjny, który każda klasa nagrała samodzielnie, łącząc wyniki pracy poszczególnych grup w spójną całość.

Ósmoklasiści skupili się na równie ważnym temacie – „Powietrze jako kluczowy element życia i jego znaczenie w różnych dziedzinach nauki”. Grupy badawcze zajmowały się zagadnieniami takimi jak:

  • jakość i skład powietrza,
  • wpływ zanieczyszczeń na zdrowie i środowisko,
  • powietrze jako nośnik energii,
  • zjawiska atmosferyczne i obieg powietrza w przyrodzie,
  • zagrożenia takie jak smog, efekt cieplarniany czy kwaśne deszcze.

Podobnie jak w klasach siódmych, uczniowie zakończyli projekt stworzeniem filmu edukacyjnego, który został oceniony przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych według ustalonych kryteriów.

W obu projektach szczególne miejsce zajęły zagadnienia czystej i dostępnej wody oraz zdrowego powietrza. To właśnie one pozwoliły uczniom zrozumieć, jak ogromne znaczenie mają te zasoby dla funkcjonowania ludzi, zwierząt, roślin i całych ekosystemów. Uczestnicy nie tylko zdobywali wiedzę, ale także uczyli się, jak ich codzienne decyzje mogą przyczynić się do ochrony środowiska. Projekty te rozwijały umiejętności pracy zespołowej oraz zwiększały świadomość ekologiczną uczniów.

Wszystkim uczestnikom gratulujemy zaangażowania i pomysłowości, a szczególnie uczniom klas 7c i 8d za przygotowanie najlepszych projektów.

 

Katarzyna Tadla-Czmyr